En underviser, der ved, hvad hun laver
At få inspiration til nye sanglege og øvelser er noget af det, flere af mødrene fremhæver som en stor motivation for at gå på holdet, der er startet på initiativ fra Dina Skriver Frost. Hun er uddannet musikpædagog og har i mere end ti år arbejdet med børn og musik, blandt andet som musikunderviser for sårbare familier sammen med sundhedsplejen i Thisted Kommune. Til Musikskolens Babymusik, som starter sin tredje sæson til august, trækker hun i høj grad på erfaringen herfra.
”Jeg vidste bare, at det var så godt for babyerne. Og derfor synes jeg også, det er vigtigt, at vi tilbyder det på Musikskolen. Det
er en gave, man som forælder giver til sit barn,” siger hun.
Selvom de sårbare familier er en helt særlig målgruppe, der kræver en målrettet indsats og særlig opmærksomhed på at styrke tilknytningen mellem forælder og barn, så er det grundlæggende samme undervisningsmetode, Dina Skriver Frost bruger med de små og deres voksne på Musikskolen. Udover at forældrene synger for børnene, indgår det motoriske i høj grad. Det handler fx om at røre ved de kropsdele, der bliver sunget om og på den måde sørge for at babyernes sanser stimuleres. Netop det fokus og Dinas faglige ballast er noget, som Marie Vang Posselt, mor til Ole, peger på i vores rundkredssnak efterfølgende:
”Den professionelle tilgang betyder meget for mig. At der er noget pædagogik bag og en underviser, der ved, hvad hun laver. Det var vigtigt for mig, at jeg på forhånd vidste, at jeg ikke spildte min tid.”.
Musikken styrker barnets udvikling
Spørger man Maria Celeste Fasano, der er ph.d. og forsker på Psykologisk Institut på Aarhus Universitet, er der masser af gode grunde til at introducere de små til musikkens mange glæder.
”Musik har stor indvirkning på børn i alle aldre. Vi kan faktisk se, at musikeksponering for gravide kan være med til at styrke det nyfødte barns orienteringsevne,” forklarer Maria Celeste Fasano. Af den grund er gravide også meget velkomne til Babymusik. Musik kan ifølge Maria Celeste Fasano, der forsker i musikundervisnings indvirkning på børns hjerner og psykologiske færdigheder, have gavnlig indvirkning på en lang række forskellige områder. For de allermindste kan kombinationen af musik og leg både styrke barnets motorik, opmærksomhed, sociale færdigheder og tilknytningen mellem barn og forælder.
”Musikken kan understøtte barnets udvikling, og man kan sige, at jo tidligere, barnet bliver eksponeret des bedre,” understreger Maria Celeste Fasano, der tilføjer, at musikundervisning for småbørn også kan forbedre barnets sproglige udvikling: ”I et studie fandt man ud af, at børn, der blev undervist i at holde en rytme med deres hænder, også var bedre til at genkende og forudsige mønstre i sproget.”.
For Dina Skriver Frost er der heller ingen tvivl om, at musik kan noget særligt – især efter hun selv er blevet mor. ”Vores dreng var meget syg og lå i respirator længe, og vi måtte ikke tage ham op, så vi sang og vi sang for ham. Han er fire år nu og har udviklet sig til at blive en god og dejlig dreng, og jeg er sikker på, at musikken hjalp ham,” fortæller hun og fortsætter:
”Det åbnede virkelig noget nyt i mig, at jeg kunne se, hvor vigtigt det var, at vi kunne give ham noget gennem musikken. Før vi fik ham, vidste jeg jo godt, hvor vigtigt det var med musikken, for det havde jeg læst. Men pludselig oplevede jeg det på egen krop. Det har bare gjort, at jeg brænder endnu mere for det. Og derfor er jeg også blevet ved med at insistere på, at vi skulle have et hold for de mindste.”.
Læs mere om Musikskolens tilbud til babyer og forældre - og tilmeld dig her.